Free Improvisaation Myllerryksessä

Laivamatkallani Tallinnasta Helsinkiin kirjoitin muutaman pöytälaatikkooni jääneen atonaalisen teeman puhtaaksi tulevaa tutkimusmatkaamme varten.  Ajattelin että pitäähän näitäkin omituisia melodioita päästä kokeilemaan ihka oikean bändinkin kanssa.

Pienenpienen säädön jälkeen saimme kuin saimmekin järjestettyä äänimiehen poimimaan mahdolliset kultakimpaleet tulevan matkamme varrelta. Retkikuntaamme ensimmäistä kertaa vahvisti säköbassonsoittaja, joka loi turvallisuudentuntua meihin kaikkiin.

Olimme valmiina yhteiselle tutkimusmatkallemme kohti tuntematonta ääniavaruutta.

Tectonic on:
Kimmo Salminen – Rummut
Jarno Lappalainen – Basso
Arto Moisala – Baritoni- ja Sopraanosaksofonit

Ari Keltamäki – Äänitys, Miksaus ja Masterointi
Antti Eronen – Video & Animaatio
Osta EP:mme  täältä!

Kuuntele meitä Spotify:ssä!

Jatka lukemista Free Improvisaation Myllerryksessä

Saksofonin kaulallakin on merkitystä soittimen sointiin

Sivun alalaidassa näkyvässä videossa soitan Yamahan YTS 82Z tenorisaksofonia kahdella erilaisella kaulalla. Voitko kuulla sointieroa alkuperäisen kaulan ja Forestone hiilikuitukaulan välillä?

Nykyään monet saksofonistit ”hifistelevät” näillä kauloilla. Toki niissä on huimiakin eroja, mutta ensimmäiset asiat ensiksi. On helppo hurahtaa välineurheilijaksi, mutta eiköhän se soittimen ja äänenmuodostuksen hallinta tule kuitenkin ensiksi. On kuitenkin tarkoitus luoda kuulijoille miellyttäviä musiikkielämyksiä, eikä prassailla kalustollaan kollegoilleen.

Itse kaulakin soi tietyssä vireessä ja silläkin voi soittaa yläsävelsarjan kerrannaisia. Kaulan materiaali, massa, vire ja kuinka eri yläsävelsarjan sävelet korostuvat siinä vaikuttaa koko soittimen sointiin. Oikeastaan kaula tulee heti suukappaleen jälkeen, hyvänä kakkosena vaikuttamaan sointiin itseasiassa enemmän kuin itse runko-osa. Eli, kyllä, kaulan vaihto voi olla joskus hyväkin valinta.

Soittaja jolla on hyvä intonaatio kuulostaa hyvälle myös huonommallakin soittimella. Tietysti epäkunnossa oleva soitin on kuskattava pikimmiten soitinkorjaajalle (minulle, :))), jotta ääni soittimesta syttyy vaivattomasti ja itse soittaminen ja harjoittelu tuntuu miellyttävälle.

Videossa jammailen ja improvisoin vapaasti. Pää-pointti tässä on kuunnella kahden eri kaulan välistä sointieroa. Suukappale minulla on kokoajan sama Jody Jazz Chicago 7* ja ruokolehti Vandorenin V16 – 3.

Videon lopussa soitan vielä Andreas Eastmanin 52nd street tenoriani, jonka hankin voron kynsiin tarttuneen Connin Ladyfacen seuraajaksi. Soundi ei valitettavasti yllä Ladyn paksuun, tummaan ja läpitunkevan ”fättiin” sointiin, mutta ergonomialtaan tämä pilli voittaa suurimman osan vintage saksofoneista. Eero Koivistoinen kokeili vuosia sitten saksofoniani ja totesi koneiston olevan täysin Selmerin Mark VI:n kopio. Luulen että aika monen modernin ja halvemmankin hintaluokan saksofonin koneisto ja ergonomia on suunniteltu tai jopa kopioitu suoraan Mark VI:sen muotista. Voin olla toki väärässäkin, mutta useimmat kokeilemani oppilastason halppisfonitkin tuntuvat näpeissä hyvältä.

 

 

Pop/Rock Harjoitus Puhaltajille

Tässä mukava harjoitus popahtavaa poljentoa syksyiseen iltapäivään. Etydi on suunnattu pääasiassa perustason puhallinsoittajille. Toisen osan alusta, tahdista 19 alkaen harjoittelemme lyhyitä kahden tahdin mittaisia fraaseja. jotka voit halutessasi toistaa seuraavan kahden ”tyhjän” tahdin aikana.

keltaiset-lehdet-bb-puupuhallinbb

Etydi on hyvä ajatella kahteen eli alla brevessä, näin pysymme paremmin rakenteessa. Neljäsosanuotin tempo on 173bpm (iskua minuutissa), joten puolinuotin tempoksi saadaan  –> 173/2 = n.87bpm.

Puupuhallinsoiton ja improvisoinnin perusteita yhtyemuusikoille, Osa 1, kirja + äänitteet on ilmestymässä pian!

Soiton iloa!

 

 

Asteikkoharjoituksia Puhallinsoittajille

Asteikoiden harjoittelu on yksi soittamisen tekniikkaa parantavia osa-alueita. Seuraavassa videossa esittelen muutamia harjoituksia, joita soveltamalla kaikkiin 12:sta sävellajiin parannat soittimesi hallintaa. Videon nuotin olen kirjoittanut Bb-vireisille soittimille, kuten tenori- ja sopraanosaksofoni, Bb-klarinetti ja trumpetti. Puupuhallin.fi-sivustolta voit ladata niin nuotit kuin taustaäänitteetkin C-, Bb- ja Eb-vireisille soittimille.

* Asteikkoharjoituksiin
  voit ladata taustaäänitteet hitaammassa
  ja nopeammassa tempossa.

* Jokaisen harjoituksen alussa on
  yhden tahdin klikki.

Ohjeita harjoitteluun:

1.  Harjoittele sekä taustaäänitteen että
      metronomin kanssa.
2.  Yritä opetella sekvenssit ja yksittäiset tehtävät ulkoa.
3.  Soita tehtävät sekä legatona että staccatona.
4.  Soita metronomin kanssa ja lisää vähitellen tempoa.
5.  Sävellä omia patterneja ja kirjoita ne
      nuottivihkoosi muistiin.
6.  Soita tehtävät 3, 4, 7 ja 8 myös kolmimuunteisesti
      metronomin kanssa.
7.  Harjoittele tehtävät kaikissa sävellajeissa.

Vieraile Puupuhallin.fi-sivustolla!

Aivojen oikea ja vasen puoli balanssiin soitonharjoittelussa

LeftBrainRightBrain

Soittajat kuuntelevat musiikkia ja harjoittelevat jotta pystyvät tulkitsemaan sitä. Harjoittelun tarkoitus on siis antaa tarvittavat taidot instrumentin hallintaan. Kun kuuntelet esikuviasi ja ihastut heidän soittoonsa, motivaatiosi harjoitteluun lisääntyy. Haluat tulkita musiikkia vaivattomammin. Kun soittotekniikka on hyvällä tasolla soittokin tuntuu kevyeltä, mukavalta ja vaivattomalta.

Musiikinteorian tietämys; sormitusten, sointu-skaalojen, sointu-arpeggioiden ja harmonian ymmärtäminen kuuluu musiikin perusteisiin. On osattava tulkita sointumerkintää ja pystyttävä soittamaan jokaiseen sointutyyppiin sopiva skaala. Älä tee kuintenkaan virhettä ja treenaa vain tekniikkaa koko loppuelämääsi. Muista antaa tilaa myös luovuudellesi ja yksinkertaisesti nauttia soitostasi ja sen tekemisestä.

Improvisointi on kuin ”hetkessä säveltämistä”, siinä aivojen oikeapuolisko aktivoituu, kun taas teoreettiseen ajatteluun käytämme vasenta aivopuoliskoa. Usein vain unohdamme pistää sointujen, kadenssien, liksien ja muun teknisen harjoittelun balanssiin muun musiikin tekemisen, luovan musiikillisen ilmaisun kuten vaikka yksinkertaisen mielessämme soivan pienen melodian pätkän soittamisen ulos soittimellamme. Juuri tämä aivojen oikean puolen aktivointi antaa iloa ja motivaatiota soittoomme ja sen harjoitteluun.

Säveltäminen palvelee myös oman persoonallisen tyylin kehittymistä. Säveltämisen ja omien musiikillisten ideoiden kirjoittamisen ja nauhoittamisen kautta improvisaatiosi persoonallinen soundisi vahvistuu. Toki suurin rooli musiikillisen sanavarastosi kartuttamiseen on musiikin kuuntelulla. Tarkoitan tällä keskittynyttä ja analyyttistä musiikinkuuntelua, enkä ns. taustamusiikkia.

Menestyneimmillä muusikoilla vasemman aivopuoliskon tietämys on balanssissa oikean puolen luovuuden kanssa. Jos soitat vain ”korvalla” (oikea puoli) olet rajoitettu siihen mitä tiedät, kun taas ylikorostat vasenta aivopuoliskoa kuulostat hyvin öljytyltä soolo-koneelta, muttet innoittavalta ja omaperäiseltä.

Tectonic luo säveltaidetta free-improvisaatiosta

Jälleen kerran kokoonnuimme Helsingin Arabianrantaan free-improvisaation merkeissä. Saimme uudeksi musiikkiamme värittäväksi elementiksi konemusiikin, oskilaattoreiden ja siniaaltojen näkökulmasta lähestyvän soundin. Tämä kolmas elementti oli tervetullut ja muodosti yhteistä soundiamme yhteenpunovan kudoksen. Visuaalisen kuvan äänimaisemastamme antaa Antti Erosen luoma animaatio Agoraphobia-kappaleeseen.



Tässä lisäksi neljä muuta kappaletta samoista sessioistamme:

Tectonic is:
Kimmo Salminen – Drums ;
Antti Eronen – Sounds, FXS & Visuals ;
Arto Moisala – Saxes

Samppa Linnala – Recording

Live 29. kesäkuuta 2016

 

Improvisointia Dominanttisoinnun Päälle

Nauhoitin pätkän omaa barskajamia kera ”treeniloopin”.

Tein pienen taustanauhan jonka päälle treenailin ja jammasin pieniä melodialinjoja. Pitkästäaikaa nauhoitin myös kitaraa, jota monet kutsuvat soitinten kuninkaaksi. 🙂

Sointu on Bb7 jota maustin ja höystin 9- ja 13-soinnuin. Poljento ja rytminen tunnelma tässä on boogaloota.

Soitonopiskelijoille ja harrastajille työstän ja kirjoitan harjoitusmateriaalia jota voi ladata ilmaiseksi kotisivuiltani. Harjoitukset on kirjoitettu C-, Eb- ja Bb- vireisille soittimille.

Tämän demostraation kanssa soiva ”Play A Long” on myös ladattavissa ilmaiseksi. Play A Long -nimensäkin mukaan tarkoittaa taustanauhaa jonka kanssa voi harjoitella improvisaatiota ja ohjelmistoa. Aika jonka vietät näitten harjoitusten parissa palkitaan kun astut lavalle niin jameissa kuin konserttitilanteissakin.

Have Fun!


 

Studiosta Keikalle ja kesä käyntiin

Ex tempore lähdin käymään ystäväni studiolla täällä Tallinnassa. Saimme aikaan mielenkiintoisia uusia äänimaisemia. Jungle-meininki ja rytminen maailma on eriskummallinen. Toivon että teemme lisää tällaisia kokeellisia soundeja. Näyttää siltä että musiikilliset mieltymykset kohtasivat jälleen.

Seuraana päivänä soitimme onnistuneen Bombillaz-bändin levynjulkaisukonsertin. Suu on nyt messingillä.

 

Ilolla ja taidolla