Musiikki on värejä

Mitä?

in english
Music is Colours

Sävellykseni ovat löytäneet tiensä yhä modaalisempaan suuntaan harmonisessa kontekstissa. Modaalisessa musiikissa ei ole tonaalisen musiikin sointupurkauksia (perustuen duuri- ja mollitonaaliteettiin).
Modaalisessa musiikissa me ”leijumme” kunkin moodin luomassa jännittessä. Mielestäni tämä jännite antaa sävellyksilleni tietyn värisen soinnin, sävyn, maun, tunteen, maiseman.. jne.

Konsertissani yhdistän abstraktin maalaustaiteen ja musiikin, tarkoituksenani herättää intensiivisempiä tuntemuksia yleisössä. Samalla kun soitamme musiikkia yleisö voi seurata maalausprosessia valkokankaalta. Olen antanut jokaiselle sävellykselle värit sen tunnelman ja intensiteetin mukaan. Seuraava diagrammi näyttää sävellyksien modalismi tyypit (horisontaalinen/vertikaalinen), moodit ja värit.

Miksi?

Olen aina rakastanut taidetta sen kaikissa ilmenemismuodoissaan.
Musiikki on värejä; Voit aistia maalausten energian niitä katsellessasi, kuten tunnet musiikin energian sitä kuunnellessasi.
Veljeni toimii taidemaalarina, joka on lisännyt mielenkiintoani visuaalisen ja auraalisen taiteen yhdistämiseen.

Kuka ja ketkä?

Performanssissa ovat mukana jazz sekstetti, taidemaalari, videokuvaaja ja äänimies.

Mikä on tavoitteesi?

Esitellä toisenlainen perspektiivi musiikista ja sen esittämisestä. Tavoitteenani on tukea musiikin tuottamia emootioita visualisin keinoin.

Mikä on toiveesi?

Toivon tämänlaisen lähestymistavan myös lisäävän ymmärtämystä ja tuntemuksia musiikkia kohtaan.

 Haastattelu synestesiasta

Joillakin muusikoilla on erityinen taipumus nähdä juuri tietty väri tietyn sävelen kuullessaan. Tätä kutsutaan synestesiaksi.
Minulla oli tilaisuus haastatella ammattiviulistia Sakari Tepposta, jolla oli juuri tämä taipumus. Hänellä on lisäksi absoluuttinen sävelkorva. Olin innoissani ottaa selvää miten Sakari näki musiikkini, minkälaiset värit hän yhdistäisi kuhunkin sävellykseeni. – Olisivatko ne kenties samat värit mitkä itse annoin kappaleille.

Sakari käyttää omaa instrumenttiaan, viulua, välineenä näkemään nämä värit. Värien kuuleminen on yhteydessä intuitioon, joka tekee tuntemusten sanallisen kuvailemisen tai selittämisen vaikeaksi. Se on jotakin jota hän tuntee. Jännite/avonaisuus suhde, kuten jokaisen nuotin intensiteetti ovat osa värin, sävyn ja tekstuurin määrääviä tekiöitä.

Esim. Sakari kuulee avoimet viulunkielet:
”g” = keltainen ; ”d” = vihreä ja ”a” = valkoinen.
Hän kuulee näppäillyt nuotit ”f” = harmaan ja mustan välillä ;
”e” = tumman vihreä.

Kuunneltuaan sävellykseni ensimmäistä kertaa koskaan, Sakari kertoi mitä hän näki ja tunsi. Yllätyksekseni värit olivat kutakuinkin samoja mitä olin itse sävellyksilleni antanut. Hän antoi kappaleille myös tekstuureita:
Esim. ”Love Is The Herb” oli metallinen, kuparinen tai vaskimainen väriltään ja tekstuuriltaan. ”Lento 49” oli hyvin lämmin ja kirkas väriltään, sekä pehmeä ja soljuva kuosiltaan. Seuraavan kappaleen kuunneltuaan hän kuvaili saksofonilla olevan kirkas rooli. Kapaleen olin nimennyt ”Lumeksi” sen tunnelman mukaan.

Keskustelu taidemaalari Stefanien kanssa projektista
 
Tapasin Stefanien yhteisen ystävän kautta. Puheensorinan lomassa paljastui, että meillä oli yhteinen kiinnostus taiteeseen ja musiikkiin. Kysyin hänen kiinnostustaan projektiani kohtaan, abstraktin maalaustaiteen ja elävänmusiikin yhdistämisestä. Stefanie innostui oitis ja pian meillä molemmilla oli yhteinen idea visuaalisentaiteen ja musiikin yhdistämisestä, livenä!

Tämä johti Stefanien osallistumiseen lopputyöhöni. Seuraavina viikkoina tutkimme ja etsimme tietoa samankaltaisista produktioista historiassa. Otimme selvää, miten ja miksi abstrakti taide ja musiikki liittyvät läheisesti toisiinsa, ja mitä tämä meille tarkoittaa.

A: ”Miksi haluat osallistua konserttiini?”

S: “Osallistuminen tutkintokonserttiisi antaa minulle mahdollisuuden, taiteilijan tavoin tutkia maailmaa abstraktin taiteen ja väri keinoin. Konsertti, minulle on myös kokeilu miten maalaus lavalla yleisön edessä elävänmusiikin inspiroimana sujuu. “

• Miksi abstrakti maalaustaide ja kokeellinen jazz ?

Voidaksemme vastata tähän meidän piti määritellä, mitä taide on:
Maalaus ja musiikki ovat molemmat taidetta: taide voidaan määritellä seuraavasti:
”Tuotteen tai prosessin tarkoituksella järjestää kohteet (usein symbolinen merkitys) tavalla, joka vaikuttaa ja koskettaa yhtä tai useampaa aistit, tunteet ja äly.”

Maalaus vaikuttaa visuaalinen aisteihin ja musiikki kuulonvaraisiin aisteihin. Toivomme, että maalaustaide tehostaa ja musiikin voimaa ja päinvastoin. Visuaalinen osa konsertista voi auttaa kuulijaa ymmärtämään musiikkia, opastaa kuulijaa kuuntelemaan. Se lisää uuden kerroksen tietoa musiikkiin. Se voi jopa auttaa kuulijaa erottamaan eri musiikinelementtejä kuten – rytmejä tai intervalleja, joita hän ei muuten hahmottaisi.

S pohtii:

“Seuraamalla siveltimeni liikkeitä (mitä ikinä käytänkään) kuuntelija yrittää kuulla mitä maalaan ja voi kuulla musiikkia eri tavalla. Saman voisi todeta kun musiikinkuuntelija katsoo tanssijaa. Siveltimen ”tanssittaminen” parantaa keskittymistäni rytmiin. Maalauskangas kaappaa musiikin rytmin siveltimen välityksellä. Voisi sanoa että siveltimeni tanssii koko kankaalle.”
• Näkemyksemme värit?
Minusta tuntuu, että musiikki on väri. On 7 väriä näkyvän spektrin ja on 7 toteaa ensisijainen asteikko
 The Colour of Sound – Documentary

Arto:
”Kun olen säveltänyt kunkin kappaleen, 
voin valita tietyn värin tai ryhmän värejä, 
joiden tunnen ilmentävän kappaleen mielialaa 
tai tunnelmaa. 
Värien käyttö näin ollen lisää vielä yhden 
ulottuvuuden sävellyksiini.

Käytämme värejä myös kuvaamaan harmonioita, 
moodeja ja modaalista rakennetta.”

Rytmejä ja tempoa ilmennämme visuaalisesti pensseliniskuilla ja muilla keinoilla esim. Roiskimalla väriä kankaalle.

On olemassa monia erilaisia ​​teorioita värin ja musiikkin suhteesta toisiinsa. Säveltäjillä kuten Franz Shubertilla oli teorioita värien ja musiikin suhteesta. Richard Wagner käytti värejä hänen sävellystilaansa. Kun hän sävelsi oopperaa hänen värin valinta oli lila tai violetti.

Kandinsky on yksi hyvin tunnettu muusikko ja taiteilija, joka työsti musiikin ja värien ”suhdeteoriaa” : Kandinsky uskoi, että värit herättävät tunteita. Punainen oli vilkas ja luottavainen; vihreä oli rauhallinen ja loi sisäistä voimaa, sininen oli syvä ja yliluonnollinen, keltainen voisi olla lämmin, jännittävä, häiritsevä tai täysin hullu, ja valkoinen tuntui hiljaiselta mutta täynnä mahdollisuuksia.
Hän myös määritti jokaiselle instrumentille sävyjä ja värejä: Punainen kuulosti trumpetilta; vihreä kuulosti lähietäisyydeltä soitetulle viululle; vaaleansininen kuulosti huilulle; Tummansininen kuulosti sellolle, keltainen kuulosti fanfaarilta ja trumpeteilta; ja valkoinen kuulosti tau’olta harmonisoidussa melodiassa. Kandinskyn kappaleennimet viittasivat usein väreihin.
 
Arto: ”Stefanie tulee käyttämään pääosin värimaailmaani jonka jokaiselle kappaleelle olen antanut, mutta hänellä on silti vapaus uudelleentulkita ja improvisoida maalatessaan livenä.

Stefanie: “kun kuuntelin Arton kappaleita ja pohdin mitä värejä valitsisin olin hämmästynyt, että minäkin nimesin samoja värejä kullekkin kappaleelle. Aion kuitenkin käyttää myös muita värejä luomaan kontrastia ja voimistamaan valittuja värejä – koska mielestäni tämä ilmentää musiikinjännitteisyyttä. Jazz on täynnä ristiriitaisia ​​ääniä mikä tekee siitä hyvin abstraktia.”
• Miksi Abstrakti taide?
Huomasimme myös, että abstrakti taide edustaa parhaiten tai voi ilmaista mielialaa, tunne ja viestin yritän välittää minun sävellyksiä. Artikkeli descibing abstraktin taiteen, verkkosivuilla Wikipedia toteaa:
”Kuvataide, kun se on enemmän abstrakti tulee enemmän kuin musiikki: taidemuoto, joka käyttää abstrakteja elementtejä ääni ja jakautumisesta aikaa. Wassily Kandinsky, itse muusikko, innostui mahdollisuudesta merkit ja assosiatiivisia väri raikuva sielussa. Ajatus oli esittänyt Charles Baudelaire, että kaikki aistimme vastaamaan erilaisiin ärsykkeisiin, mutta aistit ovat kytketty syvemmällä esteettinen taso. “
Huomasimme, että tämä on aivan totta. Itseasiassa Stefanie kutsuisi, mitä hän tekee, reagoiva abstrakti (gestural) ekspressionismi: Rage – joka on erittäin simular on Gestural abstraktin ekspressionismin jossa maalaus toimii metafora, tai merkki, ja taiteilijoiden temperamentti.
Stefanie toteaa, “Olen maalauksen käyttää minun alitajuntaa ja tunteita todellisuus löydän itseni juuri sillä hetkellä koen. Lisäämällä sanan reagoiva, olen suoraan vastaamalla tiettyyn stimlation: Käytän minun alitajunnassa vastata musiikin kuulen ja mieliala tai tunnelma huone / yleisö, tunnen. Tämä on sitten tulkinnut minua (alitajuisesti) ja siirretään takaisin yleisön läpi minun maalauksia. Koska maalaukseni ovat abstrakteja jokainen katsoja interperate näkemäänsä eri tavalla.
Tämä tiedonanto tunteiden perustuu Kaiken perustana primitiivisiä vaistoja (yksi ei tarvitse olla taidetta määrin liikuttaa taidetta tai musiikkia määrin liikuttaa musiikki) Olen itse asiassa yritän selittää, mitä musiikki merkitsee minulle tunnetasolla. Vastauksena abstraktio on erilainen jokaiselle katsojalle.
On tietenkin monia teorioita, mikä väri tai ääni voi herättää tiettyjä tunteita – mutta kun se tulee alas se-katsojat vastauksena siihen, mitä hän / hän näkee tai kuunnella kaikki riippuu niiden mielentilasta ja miten he liittävät nämä vaikutelman mitä he ovat aikaisemmin kokeneet elämää kulttuurisesti / henkisesti / älyllisesti. Samat tekijät koske minua, kun olen ilmaista musiikkia kankaalle. “
Miten sait valmistautuu maalaus elää konsertissa:
Stefanie kuvaili prosessia minulle: “Olen valmis maalaus elää teidän sävellyksiä erilaisia ​​meditaatio. Maalaus elää edellyttää, että voin keskittyä COMPLETELY siitä musiikista, jota soitetaan tässä ja nyt ja minun vastata siihen samanaikaisesti. En tarvitse olla meditatiivinen tila, jossa voin hyödyntää alitajuntaan luovuus. Olen meditoinut musiikkia (mukaan lukien sävellykset), visualisointiin musiikin muotoa ja väriä. Olen myös käyttää liikkeen musiikkia – joskus vain käteni / käsivarsien ja joskus koko kehoni. Minusta tuntuu, että voin vastata musiikkia alitajunnan tasolla, kun (tanssi) siirtää musiikkia. Toivon, että tämä parantaa kykyni vastata siihen, mitä olen kuullut.
Puhutaan kunkin kappaleen kanssasi, on antanut minulle perusteellisesti ymmärtämään, miten jokainen Laulun on säveltänyt ja mitä ajatuksia ja aikomuksia noin jokainen kappale oli. “
• Miksi videofilm ja toimittaa sen elää valkokankaalla?
Koska meillä on rajallinen budjetti ja sijainti konsertti, olemme valinneet suhteellisen pieniä tauluja maalata. Käyttämällä videokamera, joka välittää maalauksen päälle iso näyttö, mahdollistaa yleisön seuraamaan maalauksen prosessia sekä nähdä konsertin omilta paikoiltaan. Maalaus osa konsertti on ment lisätä uuden ulottuvuuden musiikin ja visuaalisen kokemuksen nähdä musiikkiin esimuotoillut elää.


Loppuhuomioita by Stefanie
:

Henkilökohtaisesti, tämä projekti on olluttärkeänä osana syövästä elpymisessäni. Kun aloitin kemoterapian, minun oli pakottava tarve alkaa etsiä henkistä puoltani.  Minusta tuntuu, että maalauksen musiikki on auttanut minua elää hetkessä ja arvostaa importants tämän. Asunnon menneisyydessä tai murehtia tulevaisuutta ei ole todellisuutta – nämä vain exsist ajatuksissamme-ainoa todellisuus, jonka joudumme käsittelemään on tässä ja nyt. Tämä hanke ei vain innoitti minua tutkimaan tämän uuden tavan tunnistus ja vastata maailman, mutta se on myös auttanut minua ymmärtämään ja kehittämään minun sisäinen tarpeiden spirtual tasolla.
Taide ei ole käsityö, se on välittämistä tunne taiteilija on kokenut. (Leo Tolstoi)
Kun jatkaa taiteellista ilmaisua ja anna itsellesi lahjaksi aikaa luoda, olet keskitys itsesi ja annat elämän rikkaampi taso eli laajenee muihin elämänalueillasi. Luovia antaa sinulle valtava syytä olla. (Catherine Nash)
Tulevaisuuden hankkeita
Tämä projekti on minulle auki oven innostava ja infinate maailman audiovisuaalisen taiteen josta olen innolla tutustumaan tarkemmin. Tulevaisuuden hankkeita ovat:
• Maalaus kaikentyyppisiin musiikki-kaikkea klassisesta folkmusic sähköiseen tonaalisen musiikin / äänen.
• löytää muita taiteenaloja / mediat ilmaista ja vastaamaan musiikkia FE veistos, tietokonetaide, valo, elokuva / video jne.
• Maalaus musiikkia enemmän kuin yksi taiteilija, työ joko yksin tai yhdessä.
• Luodaan työpajoja, joissa yhdistyvät musiikki ja maalaus FE gallerioita, museoita, kouluja, yrityksiä (tiiminrakennukseen tai luova kehitystyössä).
• Joko osallistuvat taiteen / musiikin festivaali tai luomaan suotuisan / Interactive Arts Festival.
• Luo henkilökohtainen blogi tai sivusto jakaa kokemuksiani ja innostaa muita. Tekemällä niin toivon käynnistää dialogi muiden kanssa, niin minäkin voi oppia ja saada inspiraatiota muilta, tästä monipuolinen ja fasinating maailma yhdistää ääni-ja kuvataidetta.
Lopuksi haluan kiittää kaikkia hankkeessa mukana, erityisesti Arto, tämä rikastuttava kokemus. Musiikki ja maalaus ovat ottaneet ulottuvuus ja en koskaan kuule tai näe maailmaa samalla tavalla .

 

Tallenna

Tallenna

Osta Musiikkiani ja tue luovaa työtäni

Veljeni Mika Moisala

One Reply to “Musiikki on värejä”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *