Harjoittelu ja tavoitteiden asettaminen

Soitonharjoittelu kuuluu jokaisen soittajan päivärutiineihin. Bändiharjoittelu on ensiarvoisen tärkeää, mutta tässä yhteydessä käsitellään omaa henkilökohtaista harjoittelua.

Mielessäsi on nyt halu kehittyä soittajana ja päätät syventyä harjoitteluun enemmän. Opiskelun alussa ei lopullinen tavoiteesi ole välttämättä selkiytynyt, eikä sen sitä tarvitse vielä ollakkaan. Kuva tavoitteestasi kirkastuu kyllä matkanvarrella.

Kun tavoitteesta tulee selkeämpi, se voidaan kartoittaa osa-alueittain, jolloin tehokkaampi harjoittelu ja heikkouksien parantaminen tulee mahdolliseksi. Soittoharrastuksen alkuvaiheessa ovat opettajan neuvot ja opastus tietysti tarpeen.

Tämän kirjan tavoitteena on olla apuna tavoitteisiin johtavien portaiden luomisessa. Yksi tavoitteista voisi esimerkiksi olla improvisoinnin hallitseminen kolmen soinnun bluesissa. Tämä tavoite voi toisaalta olla yksi, mutta ehkä hieman suurempi porras kohti uutta ja selkeämpää tavoitetta. Tämän hetkinen tavoiteesi voi siis myöhemmin osoittautuakin ”portaaksi” tai ”välietapiksi” matkalla kohti korkeampana siintävää suurempaa ja haasteellisempaa uutta määränpäätä.

Tässä sinulle neuvoja, jotka on hyvä pitää mielessä:
  • Harjoittele soittimen hallintaa ja soiton teknisiä osa-alueita ajatuksen kanssa ja keskittyneesti. Älä toista harjoituksia mekaanisesti ilman että ajatus on mukana.
  • ”Keskity kuuntelemaan, mitä sanot”.
  • Kun ajatus on harjoittelussa mukana ja melodialinjat hahmotetaan, sanavaraston kartuttaminen ja syvempi oppiminen on tehokkaampaa.
  • Muusikon tärkein ”työkalu”, sävelkorva kehittyy myös harjoittelun yhteydessä.
    Tehokkaan harjoittelun myötä opit erottamaan muun muassa intervalleja, asteikoita, sointuja ja kadensseja kuulemastasi musiikista paremmin.

Rytmiikka ja rytminen tarkkuus eli ”time” ovat rytmimusiikin ja yhtyesoiton tärkeimpiä elementtejä, ja tämän vuoksi ne onkin hallittava ja pystyttävä toteuttamaan selkeästi myös soittotilanteessa. Tämän vuoksi harjoittelun yhteydessä on hyvä käyttää metronomia, jonka avulla vahvistetaan sisäistä pulssia ja yhteissoiton vaatimaa muiden soittajien kuuntelutaitoa. Ilman näitä ominaisuuksia soittaminen on sekavaa, eikä yhdessä muiden soittajien kanssa musisoiminen luonnistu. Toki tämäkin taito kehittyy tekemällä, mutta on reilua soittokavereitakin kohtaan harjoitella myös itsenäisesti metronomin ja komppitaustojen kanssa. Metronomin kanssa harjoittelusta kerron erillisessä artikkelissa.

Keskity rytmiseen puoleen aina mitä tahansa muutakin osa-aluetta harjoitellessasi. Luo soittoosi rytminen jäntevyys ja syke jo harjoitellessasi. Ajattele soitintasi perkussiiviselta kantilta.

Haluamme ilmaista musiikin avulla erilaisia tunnetiloja ja tyylillisiä vivahteita. Tyylitajun kehittäminen ja se miltä soittomme ja improvisaatiomme lopulta kuulostaa – yhdessä bändin kanssa tai ilman sitä – on pantava kehitystyön alle. Käy läpi erilaisia tyylisuuntia ja kuuntele niiden keskeisimpiä artisteja. Poimi itsellesi mieluisia soittajia, kuuntele niitä analyyttisesti ja listaa itsellesi kappaleita harjoiteltavaan ohjelmistoosi.

Tarvitset tavoitteisiin tähtäävän treenisuunnitelman, jonka avulla kehityt soittajana haluamaasi suuntaan.

Laatimasi treenisuunnitelman avulla opit hallitsemaan musiikin eri osa-alueita ja ilmaisemaan vivahteita eloisan kauniista, kuulakkaan selkeästä soitosta haluttaessa jopa rumaan ja aggressiiviseen. Kartutat repertuaaria ja ”sanavarastoa”. Harjoittelet intonaatiosta ja rytmisestä ilmaisustasi parempia.
Taitavat ja tyylitietoiset soittajat ovat upottaneet tuntikausia omien musiikillisten työkalujen ja soittotaidon kehittämiseen. He ovat omistautuneet asialle ja työskennelleet sen eteen pitkäjänteisesti, usein jopa vuosikausia.

Säännölliset julkiset esiintymiset toimivat harjoittelun motivaattoreina. Niistä saadaan lisää potkua omien heikkouksien parantamiseen ja esimerkiksi uusien kappaleiden ulkoa opetteluun. On hyvä muistaa, ettei ilman virheiden tekemistä tapahdu kehitystäkään.

Välillä tulee kausia, jolloin harjoittelet keskimääräistä enemmän, kun taas joskus sinusta saattaa tuntua siltä, ettet ehdi harjoittelemaan kuin muutaman kerran viikossa. Tämä on täysin normaalia, mutta kehittymisen kannalta tällöinkin olisi suotavampaa harjoitella vaikka 30 minuuttia päivittäin.

Jotta harjoittelu tulisi tehtyä mahdollisimman tehokkaasti, on oltava selkeitä tavoitteita ja pitkäjännitteisyyttä mennä niitä kohden. Tällöin treenisuunnitelmankin laatiminen on helpompaa. Parasta on kehittää päivittäinen treeni ja metodi jonka pitkäaikainen rutiininomainen toistaminen tuottaa halututtuja tuloksia.

Kauas, ehkä puolen vuoden, tai vuoden päähän asetettu tavoite saavutetaan etenemällä tavoitteeseen ikään kuin portaittaisesti, askel kerrallaan. Suunnitelmassa on määriteltävä ja kuvattava nämä portaat, joita pitkin vähitellen tavoitteeseen edetään. Nämä ”portaat” voivat sisältää myös pienempiä välitavotteita, joita saavutettuasi tiedät eteneväsi suurempaa tavoitetta kohden. Tietysti on niin, että mitä korkeammalla tavoitteet ovat, sitä enemmän harjoitustunteja ja omistautumista vaaditaan.

On tutkittua tietoa siitä, ettei ihminen pysty toimimaan keskittyneesti enempää kuin noin 45 minuutin ajan – tai jopa vähemmänkin. Tämän jälkeen keskittymiskyky herpaantuu ja kehon fyysinen rasituskin kasvaa. Olisikin hyvä pitää pieniä, vaikka vartin, taukoja treenirupeamien välissä ja tehdä jotain aivan muuta tai vaikka juoda kupponen kuumaa kahvia. Tauotuksella ehkäisemme myös kehon fyysisten rasitusvammojen syntyä.

Treenaamisen avuksi

  • Tauota harjoitteluasi. (esim. 45min välein 15min tauko)
  • Muista kehon rentous myös harjoitellessa. Harjoittelutilassa olisi hyvä olla peili, josta ryhtiä ja ansatsia voidaan tarvittaessa tarkkailla.
  • On hyödyllisempää treenata säännöllisesti vaikka puoli tuntia päivittäin kuin viisi tuntia vain kerran viikossa.
  • Jos harjoittelu ei ole keskittynyttä, saattaa siitä olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Maltti on siis valttia tässäkin asiassa.
  • Lämmittele aluksi esimerkiksi skaaloja soittamalla. (n.5-15min)
  • Haastavammat, eniten keskittymistä vaativat ja jopa vastenmieliset asiat kannattaa sijoittaa harjoittelun alkuun. Jos esimerkiksi nuotinluku tuntuu sinusta vaikealta, voit tehdä 15 minuutin prima vista –harjoittelun heti lämmittelyn jälkeen.
  • Älä ”rohmua” ja hukuttaudu informaatio tulvaan, vaan kehitä soiton eri osa-alueita yksi kerrallaan, rauhallisesti ja aluksi hitaissa tempoissa.
  • On tärkeää soittaa harjoitukset aluksi hitaasti mutta oikein, eikä liian nopeissa tempoissa ”vähän sinne päin”.
  • Toista laatimaasi treeniä sinnikkäästi ja vain yhteen asiaan kerrallaan keskittyen. Pitkäjänteisyys tuottaa tuloksia!

Tavoitteiden asettelussa voidaan käyttää apuna soitonopettajaa ja/tai mahdollisia kurssitutkintovaatimuksia. On kuitenkin suotavaa luoda vahva ja kauaskantoinen mielikuva siitä minkälaisena soittajana itsesi näet portaat ylös asti ja tavoitteeseen asteltuasi. Tämä mielikuva toimii harjoittelun tehostajana ja tukee itse tekemisen ”flow”-tilaa.

Tärkeää

  • Johdonmukaisuus
  • Toisto
  • Keskittyminen
  • Määrätietoisuus
  • Järjestelmällisyys
  • Yksi asia kerrallaan

Kehitys ei tietenkään tapahdu hetkessä ja notkahduksiakin tapahtuu. Joskus saattaa tuntua siltä ettei soitto suju ollenkaan ja ettei kehitystäkään tapahdu. Soiton sujuvuuteen vaikuttaa yleinen mieliala ja sen hetkinen keskittymiskyky. Hyvin nukutun yön jälkeen olo tuntuu virkeältä, mieli on rauhallinen ja keskittyminen soittoonkin on parempi.

  • Pidä treenipäiväkirjaa. Se tekee harjoittelusta johdonmukaisempaa!

Harjoittelun ja edistymisen seuraamisen mahdollistamiseksi on hyödyllistä kirjata tehdyt harjoitukset treenipäiväkirjaan. Siihen voidaan kirjata halutessa myös yleisiä ajatuksia siitä, kuinka harjoittelu on ”tänään” sujunut. Päiväkirjan pito antaa mahdollisuuden harjoittelun analysointiin, ja sen johdonmukaisuuden tarkasteluun kirkkaammassa valossa. Treenipäiväkirjassa on muistissa asiat mitkä olet jo treenannut. Voit kirjata siihen esimerkiksi sävellajit jotka olet soittanut murtosoinnuin. Treenipäiväkirja tekee harjoittelusta johdonmukaisempaa!

  • Nauhoita ja videoi soittoasi.

Oman soiton nauhoittaminen ja videointi määräajoin antaa realistisemman kuvan kehityksestä. Nauhoituksesta kuullaan aito palaute ja tullaan tietoiseksi todellisesta tasosta soittajana. Aluksi oman soiton kuuleminen nauhalta saattaa tuntua karulta ja jopa lamauttavalta, -et ehkä kuulostakkaan niin hyvälle kuin kuvittelit. Heikkouksiesi kohtaaminen on kuitenkin välttämätöntä oman kehityksesi kannalta, eikä siitä kannata lannistua. Voit kirjata nauhoituksesta kuuluvia heikkouksia ja laatia niiden varalle päivittäisiä harjoituksia treenisuunnitelmaasi. Eihän ilman virheitä ja tervettä itsekritiikkiä kehitystäkään pääsisi tapahtumaan. Määrätietoisesti ja järjestelmällisesti astellaan portaita ylös kohti parempaa soittotaitoa.

  • Keskity erityisesti heikkouksiesi parantamiseen ja aseta ne treenisuunnitelman kärkeen.

Täytä tähän kolme omaa tavoitettasi ja portaat joiden avulla ylös tavoitteisiin kohoaminen on mahdollista. Voit päivittää suunnitelmaasi ja asettaa välietappeja matkan varrelle myöhemminkin.

 

Tallenna

Tallenna

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *