Monta erilaista lähestymistapaa samaan rytmikuvioon

abanqua-afro-1


Printtaa rytminuotit täältä.


Mitä nämä harjoitukset ovat?

  • Juuret afrikkalaisessa ja afro-kuubalaisessa musiikissa.
  • Nyt harjoittelun pääpaino rytmiikassa.
  • Muista tämä: Rytmimusiikin rytmiikka on ennen kaikkea kielellinen ilmiö – puhutaan ns. vokaalisesta konseptiosta. Harjoittele kaikki rytmisi aina ensin puheäänellis-laulullisesti, rytmirunona; silloin olet koko ajan varmalla pohjalla.
  • Ne tähtäävät soittosi rytmiikan kehittämiseen ja ns. ”timen” (rytmin ajoittamisen) parantamiseen.
  • Koko jutun idea on HEMIOLI, jolloin lähdetään liikkeelle sykkeestä, joka voidaan jaksottaa sekä kahteen että kolmeen. Näin syntyvissä ”tahdeissa” luodaan vastarytmejä ”2 vastaan kolmea” ja ”3 vastaan kahta” – tämä on polyrytmiikan alkuidea.
  • Nyt ”kaikki ovat rumpaleita” – pidä ajatus tiiviisti mukana.
  • Aluksi: Harjoittele ja hahmota rytmit ensin laulaen ja siirry vasta tämän jälkeen soittamaan ne soittimellasi. – Laita kädet ja jalat liikkumaan, anna suun käydä koko ajan!

Miksi näitä kannattaa harjoitella?

  • Harjoitukset avaavat rytmisen maailman aivan uudella lailla.
  • Kolmimuunteinen rytmiikka tulee entistä tutummaksi uudesta näkökulmasta.
  • Jazzfraseeraus hahmottuu entistä selkeämmin.
  • Soittosi muuttuu ”timen” kehittyessä levollisemmaksi.
  • Rytminen tarkkuutesi paranee entisestään.
  • Soittosi istuu paremmin yhtyeen muiden soittajien soittoon.
  • Et ole enää rytmisektiosta erillään ajelehtiva epämääräinen ”lautta” vaan olennainen osa kokonaisuutta.
  • Koko bändin rytmiikka paranee (kaikilla soittajilla vastuu rytmiikasta).
  • Improvisointisi muuttuu rytmisesti jäntevämmäksi.

Mikä on tavoite?

  • Tavoitteena on pystyä ajattelemaan yhtä aikaa sekä kahteen että kolmeen. Tai tarkemmin sanottuna pitäisi pystyä vaihtamaan hahmotusta salamannopeasti kahdesta kolmeen ja päinvastoin. 
  • Tietoisuus polyrytmisistä kerroksista avaa eteesi aivan uuden maailman.

Miten näitä harjoitellaan?

  • Tietoisesti ja keskittyneesti.
  • Kädet/jalat apuna, suu käy koko ajan rytmirunoa tuottaen, jotta muistaisit, mitä olet tekemässä! Tämä on kaikkein tärkein asia koko harjoittelun kannalta.
  • Ensin syke on joko kahteen tai kolmeen.
  • Sekä metronomin, että taustanauhojen säestyksellä.
  • Ei rohmuten ja kiirehtien, yksi asia kerrallaan.
  • Vähitellen pyritään säilyttämään samanaikainen tietoisuus molemmista rytmisistä kerroksista (”kahteen” ja ”kolmeen”) koko harjoituksen ajan.

Mitkä asiat tulevat tutuiksi?

  • ”Kaksi vasten kolmea” ja ”kolme vasten kahta” – polyrytmiset ilmiöt.
  • Myös ”kolme vasten neljää” ja ”neljä vasten kolmea” eli voisi ajatella: jazzvalssi neljään menevän sykkeen päälle.
  • 6/8 – tahtilajin rytmiikan suhde shuffleen ja swingiin 4/4 – tahtilajissa.
  • Kolmimuunteisuus.

Mitä kannattaa muistaa?

  • Älä tee asiasta liian vaikeaa – kiiruhda hitaasti.
  • Lue ilmiöistä myös kirjallisuudesta, tutki ja omaksu.
  • Muusikot käytävät samoista asioista usein vähän eri nimityksiä, älä anna tämän seikan hämätä.
  • Harjoitteluun määrätietoisuutta ja pitkäjännitteisyyttä!
  • Keskity vain yhteen asiaan kerrallaan.
  • Kuuntele ja etsi polyrytmisiä ilmiöitä äänilevyiltä, mitä löydätkään afrikkalaisesta, intialaisesta,  kuubalaisesta ja afro-amerikkalaisesta musiikista. Kuuletko polyrytmsiä ilmiöitä esimerkiksi R’n B, R.A.P ja jazzmusiikista?