Printtaa rytminuotit täältä.
Mitä nämä harjoitukset ovat?
- Juuret afrikkalaisessa ja afro-kuubalaisessa musiikissa.
- Nyt harjoittelun pääpaino rytmiikassa.
- Muista tämä: Rytmimusiikin rytmiikka on ennen kaikkea kielellinen ilmiö – puhutaan ns. vokaalisesta konseptiosta. Harjoittele kaikki rytmisi aina ensin puheäänellis-laulullisesti, rytmirunona; silloin olet koko ajan varmalla pohjalla.
- Ne tähtäävät soittosi rytmiikan kehittämiseen ja ns. ”timen” (rytmin ajoittamisen) parantamiseen.
- Koko jutun idea on HEMIOLI, jolloin lähdetään liikkeelle sykkeestä, joka voidaan jaksottaa sekä kahteen että kolmeen. Näin syntyvissä ”tahdeissa” luodaan vastarytmejä ”2 vastaan kolmea” ja ”3 vastaan kahta” – tämä on polyrytmiikan alkuidea.
- Nyt ”kaikki ovat rumpaleita” – pidä ajatus tiiviisti mukana.
- Aluksi: Harjoittele ja hahmota rytmit ensin laulaen ja siirry vasta tämän jälkeen soittamaan ne soittimellasi. – Laita kädet ja jalat liikkumaan, anna suun käydä koko ajan!
Miksi näitä kannattaa harjoitella?
- Harjoitukset avaavat rytmisen maailman aivan uudella lailla.
- Kolmimuunteinen rytmiikka tulee entistä tutummaksi uudesta näkökulmasta.
- Jazzfraseeraus hahmottuu entistä selkeämmin.
- Soittosi muuttuu ”timen” kehittyessä levollisemmaksi.
- Rytminen tarkkuutesi paranee entisestään.
- Soittosi istuu paremmin yhtyeen muiden soittajien soittoon.
- Et ole enää rytmisektiosta erillään ajelehtiva epämääräinen ”lautta” vaan olennainen osa kokonaisuutta.
- Koko bändin rytmiikka paranee (kaikilla soittajilla vastuu rytmiikasta).
- Improvisointisi muuttuu rytmisesti jäntevämmäksi.
Mikä on tavoite?
- Tavoitteena on pystyä ajattelemaan yhtä aikaa sekä kahteen että kolmeen. Tai tarkemmin sanottuna pitäisi pystyä vaihtamaan hahmotusta salamannopeasti kahdesta kolmeen ja päinvastoin.
- Tietoisuus polyrytmisistä kerroksista avaa eteesi aivan uuden maailman.
Miten näitä harjoitellaan?
- Tietoisesti ja keskittyneesti.
- Kädet/jalat apuna, suu käy koko ajan rytmirunoa tuottaen, jotta muistaisit, mitä olet tekemässä! Tämä on kaikkein tärkein asia koko harjoittelun kannalta.
- Ensin syke on joko kahteen tai kolmeen.
- Sekä metronomin, että taustanauhojen säestyksellä.
- Ei rohmuten ja kiirehtien, yksi asia kerrallaan.
- Vähitellen pyritään säilyttämään samanaikainen tietoisuus molemmista rytmisistä kerroksista (”kahteen” ja ”kolmeen”) koko harjoituksen ajan.
Mitkä asiat tulevat tutuiksi?
- ”Kaksi vasten kolmea” ja ”kolme vasten kahta” – polyrytmiset ilmiöt.
- Myös ”kolme vasten neljää” ja ”neljä vasten kolmea” eli voisi ajatella: jazzvalssi neljään menevän sykkeen päälle.
- 6/8 – tahtilajin rytmiikan suhde shuffleen ja swingiin 4/4 – tahtilajissa.
- Kolmimuunteisuus.
Mitä kannattaa muistaa?
- Älä tee asiasta liian vaikeaa – kiiruhda hitaasti.
- Lue ilmiöistä myös kirjallisuudesta, tutki ja omaksu.
- Muusikot käytävät samoista asioista usein vähän eri nimityksiä, älä anna tämän seikan hämätä.
- Harjoitteluun määrätietoisuutta ja pitkäjännitteisyyttä!
- Keskity vain yhteen asiaan kerrallaan.
- Kuuntele ja etsi polyrytmisiä ilmiöitä äänilevyiltä, mitä löydätkään afrikkalaisesta, intialaisesta, kuubalaisesta ja afro-amerikkalaisesta musiikista. Kuuletko polyrytmsiä ilmiöitä esimerkiksi R’n B, R.A.P ja jazzmusiikista?